Wednesday, December 2, 2020

PENDEKATAN DAN STRATEGI SAINS

 Pendekatan & Strategi Sains

  • Mencari pendekatan dan strategi yang mudah dan sesuai seperti; -
  • Menyediakan persekitaran yang selamat untuk diterokai.
  • Mengalakkan kanak-kanak memerhati, mencuba, bertanyakan soalan dan    menyelesaikan masalah.
  • Membenarkan kanak-kanak mengubahsuai dan membuat perkaitan.
  • Pelbagai pendekatan dan strategi sains awal penting bagi mencapai pembelajaran terancang, menyeluruh dan menarik minat kanak-kanak.

JENIS PENDEKATAN

 1INKUARI – secara umumnya bermaksud mencari maklumat, menyoal dan menyiasat satu fenomena yang berlaku disekeliling. Selain itu, kanak-kanak mempelajari kemahiran inkuari sains seperti:

-          Menanyakan soalan.

-          Meneroka dan menyiasat.

-          Menggunakan alat dan deria mengumpul maklumat.

-          Membuat penjelasan.

-          Menunjukkan hasil pembelajaran dalam bentuk tulisan, binaan, lukisan,            lakonan dan bercerita.


a)      INKUARI SAINTIFIK

Ø  Kanak-kanak menggunakan pengetahuan, imaginasi, taakulan dan kemahiran proses dalam membina secara aktif.

Ø  Inkuari saintifik menggunakan pemikiran dan kemahiran proses bagi membina kefahaman berhubungan pengetahuan sains secara aktif.

 b)     INKUARI PENEMUAAN

Ø  Penemuaan berlaku berlaku apabila seseorang menggunakan proses mental. 

Ø  Proses mental adalah seperti; -

-          Membuat pemerhatian.

-          Pengelasan.

-          Mengukuran.

-          Meramal.

-          Menerangkan.

-          Membuat inferens.

Ø  Pembelajaran inkuari penemuaan adalah pendekatan penerokaan.

2) 2. PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVIS.

Ø  Fahaman konstruktivis adalah pengetahuan yang tidak dapat dipindahkan ke minda secara terus tetapi kanak-kanak membina makna daripada perkataan mahupun imej visual yang mereka lihat atau dengar. 

Ø  Berkaitan dengan pengetahuan sedia ada ataupuan pengalaman lepas.

Langkah-langkah pembelajaran konstruktivis

1.      Mengenal pasti, pandangan dan minat belajar.

2.      Memberi respon dan interaksi.

3.      Merangsang pelajar dengan cara menggalakkan keativiti melalui aktiviti.

4.      Refleksi atau kendiri.

5.      Penilaian pelajar dengan cara mengesan perubahan idea, pemindahan dan          perkaitan.

6.      Mengurus perbincangan kumpulan kecil.

3)3.  PENEROKAAN

Ø  Kanak-kanak mula penerokaan dengan menggunakan pencerapan yang mencetuskan tekaan saintifik dan membuat ramalan seterusnya merekod pemerhatian.

Ø  Penerokaan saintifik mengalakkan perkembangan penyelesaian masalah, mengenal pasti kesan / akibat serta Menyusun dan mengelas maklumat.

4)4.  EKSPERIMEN

Ø  Eksperimen sering dikaitkan dengan proses menjalankan kajian atau penyiasatan tentang satu fenomena yang berlaku dalam alam sekitar. 

Ø  Eksperimen juga adalah merancang dan menjalankan penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis mengumpul data sehingga mendapat rumusan daripada penyiasatan.

Ø  Eksperimen menggunakan kemahiran berfikir, kemahiran proses sains dan kemahiran koloboratif.

5)5. PEMERHATIAN.

Ø  Pemerhatian kanak-kanak memberi kegembiraan dan inspirasi (Chenfeld, 1995).

Ø  Pemerhatian juga menggunakan semua atau banyak mungkin deria seperti;

-          Deria penglihatan.

-          Deria sentuhan.

-          Deria rasa.

-          Deria pendengaran.

-          Deria bau.

No comments:

Post a Comment

Aplikasi Belajar ICT Awal Kanak-Kanak

  APLIKASI BELAJAR 1) Aplikasi ABC Kids - Aplikasi pendidikan awal yang berwarna-warni yang membantu kanak-kanak mempelajari abjad Inggeris....