- membantu meningkatkan perkembangan bahasa dan kemahiran kanak-kanak
- memberi peluang kepada kanak-kanak mengkaji perhubungan kesan dan akibat
- membantu kanak-kanak menguasai kemahiran berfikir secara kreatif, kritis, analitis dan sistematik dalam membuat penaakulan
- membantu kanak-kanak membina dan menghayati sikap dan nilai murni
- Proses Pendidikan Awal Sains kanak-kanak pada peringkat awal menekankan konsep pembelajaran aktif. justeru, aktiviti-aktiviti yang dirancang perlulah bercorak Hands-on yang mana ia dapat melibatkan kanak-kanak secara aktif melalui interaksi. Ini kerana kanak-kanak belajar memahami sesuatu konsep dengan baik melalui pemerhatian, sentuhan, rasa dan manipulasi bahan bagi membina kefahaman konflik.
- Menyumbang dalam perkembangan intelek kanak-kanak (Harlan,1992). Sains melibatkan pelbagai proses
- Mengembangkan bahasa dan kefahaman semasa menerang dan merekod disamping meningkatkan kosa kata
- Meningkatkan daya ingatan dan kebolehan mengelas
- Mengukuhkan perkembangan sosial dan emosi di mana proses sains dapat mengalakkan interaksi, bekerja dalam kumpulan dan meningkatkan keyakinan diri. Contohnya, semasa membuat eksperimen
- Penglibatan kanak-kanak dalam penerokaan, penemuan sesuatu yang baru dan penyelesaian masalah adalah sesuatu yang menyeronokkan
Pendekatan & Strategi Sains
- Mencari pendekatan dan strategi yang mudah dan sesuai seperti; -
- Menyediakan persekitaran yang selamat untuk diterokai.
- Mengalakkan kanak-kanak memerhati, mencuba, bertanyakan soalan dan menyelesaikan masalah.
- Membenarkan kanak-kanak mengubahsuai dan membuat perkaitan.
- Pelbagai pendekatan dan strategi sains awal penting bagi mencapai pembelajaran terancang, menyeluruh dan menarik minat kanak-kanak.
JENIS PENDEKATAN
1. INKUARI – secara umumnya bermaksud mencari maklumat, menyoal dan menyiasat satu fenomena yang berlaku disekeliling. Selain itu, kanak-kanak mempelajari kemahiran inkuari sains seperti;
- Menanyakan soalan.
- Meneroka dan menyiasat.
- Menggunakan alat dan deria mengumpul maklumat.
- Membuat penjelasan.
- Menunjukkan hasil pembelajaran dalam bentuk tulisan, binaan, lukisan, lakonan dan bercerita.
a) INKUARI SAINTIFIK
Ø Kanak-kanak menggunakan pengetahuan, imaginasi, taakulan dan kemahiran proses dalam membina secara aktif.
Ø Inkuari saintifik menggunakan pemikiran dan kemahiran proses bagi membina kefahaman berhubungan pengetahuan sains secara aktif.
Ø Penemuaan berlaku berlaku apabila seseorang menggunakan proses mental.
Ø Proses mental adalah seperti; -
- Membuat pemerhatian.
- Pengelasan.
- Mengukuran.
- Meramal.
- Menerangkan.
- Membuat inferens.
Ø Pembelajaran inkuari penemuaan adalah pendekatan penerokaan.
2) 2. PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVIS
Ø Fahaman konstruktivis adalah pengetahuan yang tidak dapat dipindahkan ke minda secara terus tetapi kanak-kanak membina makna daripada perkataan mahupun imej visual yang mereka lihat atau dengar.
Ø Berkaitan dengan pengetahuan sedia ada ataupuan pengalaman lepas.
Langkah-langkah pembelajaran konstruktivis
1. Mengenal pasti, pandangn dan minat belajar.
2. Memberi respon dan interaksi.
3. Merangsang pelajar dengan cara menggalakkan keativiti melalui aktiviti.
4. Refleksi atau kendiri.
5. Penilaian pelajar dengan cara mengesan perubahan idea, pemindahan dan perkaitan.
6. Mengurus perbincangan kumpulan kecil.
3)3. PENEROKAAN
Ø Kanak-kanak mula penerokaan dengan menggunakan pencerapan yang mencetuskan tekaan saintifik dan membuat ramalan seterusnya merekod pemerhatian.
Ø Penerokaan saintifik mengalakkan perkembangan penyelesaian masalah, mengenal pasti kesan / akibat serta Menyusun dan mengelas maklumat.
4)4. EKSPERIMEN
Ø Eksperimen sering dikaitkan dengan proses menjalankan kajian atau penyiasatan tentang satu fenomena yang berlaku dalam alam sekitar.
Ø Eksperimen juga adalah merancang dan menjalankan penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis mengumpul data sehingga mendapat rumusan daripada penyiasatan.
Ø Eksperimen menggunakan kemahiran berfikir, kemahiran proses sains dan kemahiran koloboratif.
5)5. Pemerhatian
Ø Pemerhatian kanak-kanak memberi kegembiraan dan inspirasi (Chenfeld, 1995).
Ø Pemerhatian juga menggunakan semua atau banyak mungkin deria seperti;
- Deria penglihatan.
- Deria sentuhan.
- Deria rasa.
- Deria pendengaran.
- Deria bau.
- Setiap proses sains adalah tingkah laku yang dapat dipelajari dan dikuasai oleh kanak - kanak.
- Setiap proses melibatkan kemahiran intelek, spesifik dan boleh digunakan bagi memahami fenomena.
- Proses sains dan menyumbang ke arah pembangunan pemikiran rasional.
- Guru perlu sentiasa bertanya soalan berhubung objek, organisma dan fenomena dalam alam sekitar dan menggalakan kanak-kanak mencari jawapan melalui pemerhatian dan penyiasatan.
- Rancang dan laksanakan eksperimen ringkas untuk kanak-kanak lebih mudah mencari jawapan dan persoalan kanak-kanak.
- Guru boleh menggunakan alat-alat dan radas yang mudah bagi mengumpul data dan memanfaatkan sepenuhnya lima deria tersebut.
3. Membilang.
4. Membuat inferens.
5. Ramalan.
6. Komunikasi
- Permainan air.
- Permainan pasir.
- Aktiviti yang melibatkan bahan-bahan sentuhan.
- Aktiviti pendengran.
- Manik-manik yang berwarna.
- Aktiviti rasa.
- Aktiviti bau.
- Skema - Proses mencipta, memperhalus, membuat perubahan, menyusun dan mengurus.
- Asimilasi - Menambah maklumat baru ke dalam skema yang sedia ada tanpa ubahsuai
- Akomodasi - Menyesuaikan diri, mengubah dan memahami maklumat baru mengikut skema.
- Adaptasi - Menyumbang proses penyerapan dan pengubahsuai.
4 Peringkat Perkembangan Kognitif.
No comments:
Post a Comment