PENGENALAN
- Menurut Nor Azlan (1987), kebolehan matematik adalah asas kemahiran yang diperlukan bagi menjalani kehidupan seharian.
- Asas perkembangan matematik kanak-kanak bermula daripada pengalaman kanak-kanak berkaitan benda-benda konkrit/objek yang mengandungi kuantiti & kualiti objek seperti warna, saiz dan bentuk yang berbeza-beza serta memanipulasi nombor-nombor yang ada di sekeliling mereka.
- Bidang matematik terletak di bawah Tunjang Sains & Teknologi (Awal sains dan awal matematik)
- Merangkumi beberapa konsep iaitu;
- Pranombor - Memadan objek 1:1, membandingkan kuantiti objek, membuat seriasi mengikut satu ciri dan mengecam corak berulang dan membina pola.
- Nombor - Konsep nombor – memahami nombor 1-10 (menyebut, membilang dan menulis), mengetahui sifar, memahami 10-20 (menyebut, membilang dan menulis), memahami siri 20, 30, 40 dan 50.
- Operasi nombor yang mudah - Memahami operasi tambah dalam lingkungan 10 dan memahami operasi tolak dalam lingkungan 10.
- Waktu - Memahami waktu dalam konteks kehidupan seharian.
- Nilai dan wang - Mengecam duit yang berlainan nilai
- Bentuk dan ruang - Mengetahui kedudukan objek dalam ruang (depan, belakang, atas, bawah, luar, dalam, kiri, kanan).
- Pembinaan - Membina penghubung antara dua objek, membina lingkungan, membuat pelbagai binaan mengikut kreativiti sendiri.
Objektif pendidikan matematik
- Menurut Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (2003), objektifnya seperti berikut;
- Mengambil bahagian dalam aktiviti matematik bermula daripada aktiviti menggunakan bahan konkrit kepada abstrak.
- Memberi peluang memegang, meneroka bahan, mengubahsuai bahan yang berkaitan dengan idea matematik.
- Menyedari konsep ruang, masa dan menggunakan simbol.
- Memberi peluang mengembangkan kemahiran mengelas, membanding, turutan, menyukat, graf, membilang dan operasi nombor
Pengenalan
- Seriasi ialah kemampuan menyusun satu-satu objek mengikut susunan berat atau panjang secara urutan.
- Susunan lebih daripada dua objek mengikut turutan berdasarkan kriteria yang jelas.
- Perbandingan adalah konsep asas seriasi : melibatkan aktiviti membandingkan iaitu lebih daripada dua objek & seterusnya menempatkan objek2 itu dalam satu urutan kecil-besar dari mula hingga akhir.
- Bertujuan untuk membolehkan murid mencari pertalian antara satu objek dengan objek yang lain/konsep matematik yang lain.
- Kebolehan menyusun dan menertib adalah mengikut perkembangan konservasi dan pengelasan.
Seriasi
- Kanak-kanak akan diajar untuk memilih dan menyusun objek2 mengikut ciri warna.
- Kanak-kanak diajar untuk menyusun objek mengikut ciri bentuk
- Kanak-kanak diajar untuk menyusun objek mengikut ciri saiz.
- Kanak-kanak diajar untuk menyusun objek mengikut kuantiti.
Objektif
- Memastikan kanak-kanak dapat menyusun mengikut urutan yang betul.- Kebolehan menyusun dan membuat seriasi adalah mengikut perkembangan konservasi dan mengelas.
CONTOH AKTIVITI SERIASI
Menyusun botol |
Menyusun kabus |
MEMBILANG
Pengenalan
- Objektif membilang ialah untuk mengetahui 'berapa banyak' (bilangan) sesuatu kumpulan, benda, objek/kejadian.
- 2 cara membilang yang sering dilakukan oleh kanak-kanak :
1. Membilang secara menghafal : tanpa memikirkan tentang jumlah benda yang dibilang.
2. Membilang secara rasional : mengutamakan bilangan/nombor benda yang dibilang.
Definisi membilang
- Membilang adalah proses dimana kanak-kanak menyebut nilai nombor dengan nama.
- Kanak-kanak lebih memahami kaedah dengan menggunakan bahan konkrit @ maujud dalam pembelajaran.
Kemahiran-kemahiran
- Kebolehan membilang bergantung kepada beberapa kemahiran iaitu :
1. Menyatakan urutan nama nombor :satu,dua,tiga,empat .... iaitu setiap nama nombor kardinal.
2. Memadankan nama nombor/angka dengan objek secara satu dengan satu.
3. Mengetahui nombor terakhir disebut adalah nilai himpunan objek yang dibilang.
Membilang terus |
Membilang secara menurun |
Membilang gandaan 2 |
MENGENAL OBJEK
1. Memahami kemahiran fizikal,sosial dan intelektual kanak-kanak berkembang secara serentak.
2. Kanak-kanak mengenali dan menamakan objek yang dilihat atau dipegang.
3. Kanak-kanak bermain dengan alat yang pelbagai warna,saiz, bentuk dan mempelajari ciri-ciri matematik seperti mengatur, menyusun dan menyimpan alat2.
4. Menamakan objek mengikut warna, saiz,bentuk dan jenis.
WARNA
- Memperkenalkan kepada kanak-kanak pelbagai jenis warna (warna asas)
- Jenis warna dapat mempengaruhi dalam setiap pembelajaran yang berlaku.
- Warna yang lebih terang/cerah akan lebih menarik minat dan juga perhatian terhadap kanak-kanak.
warna |
BENTUK
- Memperkenalkan bentuk yang berada di persekitaraan
- Kanak-kanak dapat mengenal dan membezakan jenis bentuk.
bentuk-bentuk asas |
SAIZ
konkrit
Definisi Masa
- Satu konsep yang abstrak dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
- Konsep masa berkait rapat dengan turutan atau seriasi.
Pdp mengenai masa tertumpu kepada 2 aspek iaitu:
- Konsep masa, termasuk kefahaman tentang urutan aktiviti, kejadian yang berlaku, waktu dan tempoh.
- Cara-cara membaca waktu dan menyebut waktu seperti waktu solat.
-Kanak-kanak perlu kuasai bahasa masa dari segi matematik : contohnya, perbezaan masa, tempoh dan waktu
Masa boleh diukur dengan 2 cara:
- Tempoh masa
- Waktu ia berlaku
Cara ukur masa :
- Unit arbitrari untuk pengukuran masa seperti ayunan bandul, titisan air, denyutan jantung dan jam pasir.
- Unit formal bagi pengukuran masa pula seperti jam, hari, minggu, bulan dan tahun.
No comments:
Post a Comment