PENDEKATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK)
Pendekatan ini digunakan untuk:
- membantu proses pengajaran dan pembelajaran
- memperolehi maklumat
- berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan rakan sebaya
- memperkayakan pengalaman pembelajaran
- Petikan daripada Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
KEPENTINGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK) DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
- dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran dalam proses p&p
- proses p&p akan lebih menarik dan berkesan
- mempelbagaikan proses p&p dan bukan hanya tertumpu pada pembelajaran sahaja
- kanak-kanak akan menguasai teknologi-teknologi terkini
- kanak-kanak dapat membuat projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan internet
TMK SEBAGAI ALAT RANGSANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
- penggunaan komputer sebagai alat rangsangan p&p di dalam kelas adalah suatu inovasi baru dalam pendidikan awal kanak-kanak
- penggunaan komputer dalam proses p&p juga sememangnya menjadi salah satu agenda penting dalam sistem pendidikan kini bagi melahirkan generasi celik komputer
- melalui komputer, kanak-kanak mendapat pelbagai pengalaman dengan meneroka dan belajar melalui pelbagai perisian yang terdapat di pasaran masa kini
KAJIAN CLEMENTS (1987) SERTA HOUGH DAN ELIS (1997)
Kajian ini menunjukkan bahawa melalui komputer, kanak-kanak dapat:
- menulis dan menghasilkan sesuatu yang kreatif
- kepuasan dan keyakinan dengan tulisan mereka kerana teks mereka
- kemudahan untuk menyemak hasil kerja mereka
- meneruskan sesuatu kerja kerana mereka tahu bahawa mereka akan diberitahu cara untuk meneruskan kerja
CONTOH: MENGGUNAKAN KOMPUTER DAN PERISIAN MICROSOFT WORD
- Menghasilkan sesuatu daripada pelbagai bentuk
No comments:
Post a Comment