PENDEKATAN PENGAJARAN KOMPUTER DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
- Membantu proses p&p
- Memperoleh maklumat
- Berinteraksi dengan bahan bagi pembelajaran sendiri mahupun sesama rakan sebaya
- Memperkayakan pengalaman pembelajaran
- komputer adalah bahan bantu mengajar yang boleh dipelbagaikan penggunaannya
PENGGUNAAN KOMPUTER DI PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK
- Kanak-kanak boleh didedahkan kepada komputer dari kecil lagi
- Terdapat bukti penyelidikan yang menunjukkan kanak-kanak berumur dua tahun boleh mula didedahkan kepada komputer (Rohani, Sin, Cheah & Rosazizi, 2003; Webb dan Rowe, 1995)
- Menurut Dodge dan Colker (1998), penggunaan komputer di kalangan kanak-kanak berkembang dalam mengikut peringkat:
- Permainan berfungsi
- Permainan sebab musabab
- Permainan berperaturan
PERMAINAN BERFUNGSI
- Pada peringkat ini, kanak-kanak memerlukan banyak bantuan orang dewasa ketika menggunakan komputer
- Kanak-kanak meneroka, menguji dan mengenal ciri-ciri yang terdapat pada komputer
- Ketika berdepan dengan komputer, mereka akan tertarik dengan apa yang berlaku apabila mereka membuat sesuatu pada komputer
- Pada peringkat ini, kanak-kanak boleh diajar berkenaan; bahagian komputer serta cara menggunakan komputer. Selain itu, mereka hendaklah diajar cara menggunakan komputer dengan betul dan selamat. Mereka boleh diajar ;
- Bersabar menunggu ketika membuka komputer, sehingga komputer sedia untuk digunakan
- Cara memegang disket ataupun CD
- Cara menyimpan disket ataupun CD supaya tidak rosak
PERMAINAN SEBAB MUSABAB
- Pada peringkat permainan sebab-musabab, kanak-kanak semakin kreatif dan banyak berfikir ketika menggunakan komputer.
- Misalnya, apabila mereka hidupkan komputer, komputer akan mula dengan mengeluarkan pelbagai bunyi dan lampu, apabila mereka tekan papan kekunci komputer ataupun klik tetikus, sesuatu akan terpapar di skrin monitor.
- Pada peringkat ini, mereka boleh didedahkan kepada perisian yang dapat membantu mereka mengoperasi program.
PERMAINAN BERPERATURAN
- Pada peringkat permainan berperaturan, kanak-kanak sudah mahir mengawal fungsi bahagian komputer.
- Mereka juga dapat mengikut arahan, bertindak balas dan menyesuaikan penggunaan komputer mengikut keperluan perisian.
- Pada peringkat ini, mereka dapat menggunakan komputer sebagai alat permainan ataupun sumber maklumat.
No comments:
Post a Comment